Werdykt

Jury 26. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem
AMBERIF DESIGN AWARD 2022
wydany dnia 21.02.2022 r. podczas posiedzenia Jury w formie online

Jury w składzie:

  • Monika Brugger, Francja
  • Anders Ljungberg, Szwecja
  • Yutaka Minegishi, Japonia
  • Katarzyna Rzehak, Polska
  • Theo Smeets, Holandia

Przewodniczącym Jury wybrano Theo Smeets, Holandia

Na posiedzeniu, które odbyło się w dniu 21 lutego 2022 w formule online jury poddało ocenie 202 prace nadesłane przez 160 artystów z 32 krajów na konkurs Iran, Polska, Łotwa, Belgia, Niemcy, Rosja, Argentyna, Finlandia, Litwa, Japonia, Włochy, Węgry, Szwecja, Korea Północna, Hiszpania, Słowacja, Holandia, Czechy, Francja, Wielka Brytania, Meksyk, Turcja, Portugalia, Chiny, Austria, Australia, Estonia, Kanada, Ukraina, Tajwan, Rumunia, Izrael pod hasłem Bursztyn jako nagroda!:

Jury przyznało następujące nagrody:

NAGRODA GŁÓWNA
Ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdańska 10.000 zł:
Emma Carrau Bueno, Włochy / 141168 – Amber Drops Pattern Necklace – Naszyjnik Bursztynowe krople
„Naszyjnik Bursztynowe Krople” zafascynował nas wszystkich od pierwszego wejrzenia. Praca ta ukazuje, jak biżuteria potrafi zmieniać swoje oblicze i charakter w zależności od tego, jak ją trzymasz, z jakiej okazji, czy w jakim świetle ją nosisz. Dwa światy, tkanina i biżuteria, przecinają się by stworzyć obiekt, który kropla po kropli tworzy niespodziewaną płynność. Łącząc dwa przeciwstawne materiały, jeden pradawny, drugi współczesny i możliwy do zakwestionowania pod względem ekologicznym, otwiera pole do stawiania współczesnych pytań o to, jak postrzegamy nasze środowisko i jak w nim żyjemy. Krople tworzą się wokół nici, jak rosa o wczesnym letnim poranku. Tworzy to strukturę efemerycznego piękna w dialogu z koncepcją czasu zawartą w bursztynie. Metoda połączenia pudru bursztynowego z żywica przypomina nam też o tym czym bursztyn kiedyś był, mianowicie żywicą. Obiekt łączy matematyczny rygor i powtarzalność modułów z emocjonalnością i ciepłem bursztynu. Przyjemność płynąca z noszenia go, przyjemność powroty do pierwotnych wartości materiału jest niczym nagroda. Występuje tu silny wyróżnik dotykowy, który jest można odczuć nawet patrząc na jego rendering. Łatwo sobie wyobrazić emocjonalny aspekt noszenia takiej biżuterii z kroplami spływającymi po piersi. Jest to niezwykle zmysłowy obiekt, który jest nagrodą zarówno dla ciała, jak i dla oka widza.

Nagroda bursztynowa:
Ufundowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników – 1 kg bursztynu + wstawa prac nagrodzonego artysty w galerii MSB
Alberto Dávila, Meksyk / 202391 – Still Here – Wciąż tu
Szczyt delikatności i czułości wykorzystania bursztynu ukazuje praca pod tytułem „Wciąż tu”. Być może dotyczy jakiegoś tematu politycznego, lecz jej poetycki wyraz przykrywa wszystko. Jest to bardzo niespodziewany i szczęśliwy mariaż dwóch materiałów. Jednak wizualna prostota obiektu prawdziwie skupia się na bursztynie jako materiale. Od żywicy, która jako płyn jest zatrzymana w czasie by przeistoczyć się w bursztyn uświadamia nam pojęcie czasu. Praca ta w niezwykle poetycki sposób ukazuje krótką chwilę, gdy ciecz ukazuje się na siatce, tuż zanim zniknie. Początkowo wyobrażamy sobie bransoletkę jako siatkę, płot, barykadę tworzącą wokół ramienia ogrodzone miejsce niczym obraz, metafora naszego współczesnego świata. Udekorowane niemal niewidzialnymi bursztynami, jest to jakby zaproszenie do przyjrzenia się bliżej. Być może w ten sposób piękno świata przezwycięży brutalność i ucisk siatki ogrodzeniowej. Jest tu poetyckie wykorzystanie bursztynu przypominającego łzy czy poranną rosę. Bardzo aktualna a jednocześnie ponadczasowa praca!

Nagroda srebrna:
Ufundowana przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA – 1 kg srebra
Tadeusz Jaśkowiak, Polska / 621013 – Medal
Niezwykły punkowy obiekt. „MEDAL” sprawia, że zastanawiamy się, co dziś może oznaczać współczesna biżuteria. Zbuntowany, szorstki i cyniczny, lecz też dowcipny i arogancki. Przykład par excellence ulepszenia materiału poprzez stworzenie silnego obrazu. Jest to obiekt, który podkreśla metodologię i ikonografię biżuterii. Zastosowanie papieru ściernego jako wstążki do medalu unaocznia pracę włożoną w stworzenie obiektu, co wiąże się z koncepcją biżuterii jako nagrody. Noszony w kieszeni, medalion staje się niby niewielkim noszącym ze sobą biografię bursztynu. Oczywiste lecz złożone. Obiekt pełen sprzeczności, miękki i szorstki, jasny i ciemny. Praca, która związana jest tyle z produkcją co z kwestionowaniem przenośności honorów. Obraz, który jest zgodny z medalami, które widzieliśmy na Olimpiadzie, lecz który również honoruje krew, pot i łzy włożone w zdobycie nagrody. Konceptualny medal, który nie jest medalem, a bardziej dyskusją nad tradycyjną formułą nagrody. Wykorzystanie bursztynu jako najwyższej wartości koresponduje z tematem konkursu – „Bursztyn jako nagroda”. Artyście udało się wywindować oba materiały tworząc z nich silny obraz, który ma ani mniej, ani więcej niż absolutnie potrzeba: niezwykle oszczędna praca!

Jury postanowiło przyznać wyróżnienie:
Inna Monastyrna, Izrael/ 941910 – Amber City – Bursztynowe miasto
„Bursztynowe miasto” przekonało jury intrygującym połączeniem materiałów: kawałek zardzewiałego łańcucha z różnymi kamieniami i bursztynem razem u góry. Jury uznało to za dobry przykład współczesnego pierścionka koktajlowego, który wygląda idealnie w witrynie i niewątpliwie też na palcu.
Niezwykle estetyczny, świeży i oryginalny obiekt, który posiada „efekt dopalacza” – nie da się przestać o nim myśleć!

Do publikacji w cyfrowym katalogu AMBERIF DESIGN AWARD 2022 oraz na wystawę zdjęć jury zakwalifikowało 16 prac następujących autorów:
010283, Bogumiła Adamska, Andrzej Adamski, Polska
030697, Anna Monika Zaharenko, Łotwa
030960, Alain Roggeman, Belgia
031270, Ewa Wiśniewska, Polska
050651, Julia Obermaier, Niemcy
156088, Petra Boehler, Niemcy
170472, Marcin Tymiński, Polska
170851, Ruudt Peters, Holandia
264912, Adriana Lisowska, Polska
431803, Petra Boehler, Niemcy
628722, Edyta Estkowska, Polska
716020, Liliana Teodora Nicut, Rumunia
758642, Xihan Zhai, Chiny
765253, Magdalena Maślerz, Polska
767676, Maja Woźniak – Purgal, Polska
123456C, Katarzyna Wasielewska, Polska

W związku z sytuacją pandemiczną spotkanie Jury konkursu Amberif Design Award 2022 odbyło się w formule online. Treść powyższego werdyktu została potwierdzona mailowo w dniu 22.02.2022 przez Przewodniczącego Jury Theo Smeets’a (godz. 16.15).

Publikacja w cyfrowym katalogu:

Oświadczenie Kuratorki
Pomimo wszystkich trudności związanych z pandemią, organizatorzy Targów Amberif bardzo dzielnie kontynuowali swój prestiżowy konkurs i znów zaprosili projektantów biżuterii do zainspirowania się bursztynem. 160 projektantów z 32 krajów skorzystało z tej szansy. Tematem w roku 2022 był „Bursztyn jako nagroda!” Posiada on wiele warstw: twórcy, których wynagradzają fantastyczne właściwości bursztynu, gdy projektują i wykonują biżuterię; noszący wynagradzają siebie wybierając bursztyn jako symbol ciepła, miękkości i długiej tradycji; widzów zaś fascynuje połączenie biżuterii i osoby, która ją nosi. Takie były kryteria dla jury. Najpierw międzynarodowe jury, którego członkowie reprezentowali różne środowiska i kraje wybrało ulubione prace. Kandydaci ci tworzyły pulę prac, o których dyskutowano i jury następnie dokonało kolejnego odsiewu. Podczas tej dyskusji członkowie jury zdecydowało o krótkiej liście 16 wyróżniających się projektów, które zostaną zaprezentowane w katalogu. Szybko padła jednomyślna zgoda co do trzech nagrodzonych prac, a szczęśliwi zwycięzcy otrzymają nagrody w marcu na Targach Amberif.
Barbara Schmidt 2022